Blog

                    Sneaker Blog
Historia marki New Balance. Jak to się zaczęło?

Historia marki New Balance. Jak to się zaczęło?

28/06/2020
Dziś sneakersy New Balance znane są na całym świecie. Z jednej strony cieszą się opinią doskonałego obuwia sportowego, a z drugiej – atrakcyjnego dodatku do casualowych stylizacji, z którego świetny użytek robią gwiazdy światowego formatu. Nie każdy wie, że zanim modele new balance’ów stały się ulubionymi butami Steve’a Jobsa, miały po prostu zapewniać komfort robotnikom w fabrykach. Jakie jeszcze ciekawostki wiążą się z powstaniem oraz ewolucją tej fenomenalnej marki? Dowiedz się więcej!

Co było pierwsze…

Kura czy jajko? W historii New Balance prawidłowa odpowiedź na to pytanie jest jedna – oczywiście, że kura. Na temat jajka nic nie wiadomo, ale gdyby nie kury, marka mogłaby w ogóle nie powstać. A nawet jeśli by powstała, na pewno byłaby dziś znana pod inną nazwą. Jak to możliwe? „Legenda” głosi, że założyciel New Balance – William J. Riley – ochrzcił swoją firmę tak, a nie inaczej, zainspirowany zachowaniem kur na podwórku. Zaobserwował, w jaki dokładnie sposób nieloty utrzymują równowagę. Przyjrzał się kurzym łapkom i na ich kształt stworzył pierwsze wkładki do butów, których idea bazowała na trzech punktach podparcia.

Tak właśnie powstała koncepcja „nowego balansu”. William J. Riley założył swoją firmę w Bostonie w 1906 roku i produkował opatentowane przez siebie wkładki, które ułatwiały życie pracownikom fabryk. Byli oni bowiem zmuszeni spędzać całe dnie w niewygodnym obuwiu, więc wkładki New Balance zauważalnie odmieniły ich rzeczywistość. Taki biznes Riley prowadził przez kolejne… 30 lat!

Pora na coś nowego

Na pierwsze buty New Balance przyszedł czas dopiero w 1938 roku. Ale warto było czekać! Model, który wyszedł z fabryki bostońskiej marki, okazał się czymś więcej niż zwykłym obuwiem dla robotników. Były to profesjonalne buty biegowe wykonane z czarnej, kangurzej skóry. Ich pierwszymi użytkownikami stali się zawodnicy bostońskiego klubu Brown Bag Harriers. Riley był przekonany o niezawodności wyprodukowanego przez siebie modelu, dlatego też gwarantował zwrot pieniędzy każdemu klientowi, który byłby niezadowolony z zakupu. W ciągu kolejnych trzech lat firma zaczęła już zaopatrywać w obuwie baseballistów, bokserów i tenisistów. Projektanci marki zajęli się więc pracami nad ciągłym udoskonalaniem zastosowanych technologii, aby czynić bieganie jeszcze łatwiejszym i bardziej komfortowym.


Rewolucja

William J. Riley mógł być założycielem marki oraz pomysłodawcą głównej idei, ale to nie jemu New Balance zawdzięcza dzisiejszą pozycję na rynku. Brand tak naprawdę dał się zauważyć dopiero po śmierci jej pierwszego właściciela, a więc w 1956 roku. Nowe władze skupiły się wtedy na badaniach naukowych, które miały zrewolucjonizować biegi. Pierwszym owocem tych starań był model Trackster w 1960 roku. Cechował się niespotykaną lekkością oraz… podwójną numeracją. To od niego zaczęło się dopasowywanie butów nie tylko pod kątem długości, ale również szerokości stopy.

Ekspansja

I właśnie Trackster wpadł w oko biznesmanowi Jimowi Davisowi, który w 1972 roku wykupił New Balance i zaczął produkcję na masową skalę. Pierwszy sukces odniósł, gdy model M320 zdobył tytuł „Najlepszych butów dla biegaczy” w magazynie „Runner’s World”. Warto zaznaczyć, że były to również pierwsze buty tej marki, na których pojawiła się charakterystyczna litera N jako logo bostońskiego producenta.

Nie trzeba było długo czekać, aby początkowo rekordowo niskie ceny obuwia New Balance skoczyły drastycznie w górę. A jeśli już o górach mowa – himalaista Lou Whittaker w 1982 roku zdobył Mount Everest w new balance’ach H710, co było dla brandu nie lada reklamą.

New Balance dziś

Aż trudno uwierzyć, że bostońska marka jest w Polsce popularna dopiero od niedawna. Na przełomie wieków miała już bardzo dobrą pozycję na rynku amerykańskim, a w 2005 roku zajęła w Stanach Zjednoczonych drugie miejsce, jeśli chodzi o ilość sprzedanego obuwia. Za jej sukcesem stoi między innymi fakt, że mimo masowego przenoszenia produkcji na Daleki Wschód przez inne przedsiębiorstwa, New Balance cały czas produkuje znaczącą część swojego asortymentu na terenie USA. Obecnie jest to około 25 procent artykułów, które to trafiają właśnie na amerykański rynek. Są one oczywiście droższe od modeli wytwarzanych w Chinach czy nawet w Anglii.

Paradoksalnie ogromną popularność zapewniła New Balance’owi polityka „Endorsed by Noone”. Polegała na tym, że przez długi czas marka nie wykorzystywała znanych nazwisk do tego, by promować swoje produkty. Klienci wybierali je więc wyłącznie ze względu na ich jakość. A to wcale nie oznaczało, że celebryci ich nie nosili! Do najwierniejszych fanów new balance’ów należał choćby założyciel Apple’a Steve Jobs. To także dawało do myślenia konsumentom – sławne osobistości wybierały modele bostońskiego brandu, mimo że nikt im za to nie płacił. Musiało to o czymś świadczyć, prawda? Ostatecznie władze New Balance zrezygnowały jednak z idei „Endorsed by Noone”, decydując się na współpracę z celebrytami.

Zainteresowała Cię historia New Balance? Nic dziwnego – wiele z doświadczeń tej marki dobrze o niej świadczy. Dlatego też cieszy się ona dziś takim uznaniem na całym świecie. Jeśli Ty też marzysz o jednym z jej kultowych modeli w swojej szafie, koniecznie zapoznaj się z asortymentem SneakerStudio!
Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej
Ok, rozumiem
pixel