Tribute to Virgil Abloh
Virgil Abloh to amerykański projektant urodzony w Chicago w 1980 roku. W młodości od wczesnych lat miał obsesję na punkcie mody, sztuki, designu i kultury. Przyjrzyjmy się zatem jego drodze od stażysty Fendi i współpracownika Kanye Westa, po twórcę marki Off-White oraz dyrektora artystycznego męskiej linii Louis Vuitton.
Młody emigrant z Ghany kończy studia inżynierskie w 1998 roku, a jego matka jest krawcową i od początku uczy go sztuczek i tajników tego zawodu. Po spotkaniu z Johnem Monopoly, na przełomie millenium, zaczyna współpracę z raperem Kanye Westem. W 2006 roku Abloh kończy studia magisterskie z architektury na Illinois Institute of Technology, co jak sam przyznał:
„wzbudziło moje zainteresowanie i otworzyło mi drogę do mody”
Współpraca pana Westa z Virgilem zaowocowała wspólnym stażem dla włoskiego domu mody Fendi. W kolejnych latach, a dokładniej w 2010 roku, Abloh oficjalnie obejmuje stanowisko dyrektora kreatywnego w Donda - agencji kreatywnej Westa. Kolejna przełomowa data to rok 2011 i okładka płyty „Watch the Throne” Jay-Z i Kanye Westa. Virgil wraz z Riccardo Tisci z Givenchy kierują koncept artem płyty duetu raperów. Zaowocowało to nominacją do nagrody Grammy. Zaledwie rok później Abloh wprowadza na rynek swoją pierwszą markę - Pyrex Vision w… Nowym Jorku. Jego prosty pomysł polegał na klasycznym bootlegu. Na plecach starych, flanelowych koszul Ralpha Laurena po 40 $ za sztukę, nadrukował sitodruk ze słowem Pyrex i liczbą 23, w hołdzie idolowi z dzieciństwa - Michael’owi Jordan’owi. Odsprzedał je w cenie 550 $ za sztukę. Niespełna rok później Abloh zamyka Pyrex i zakłada Off-White, wieloplatformowe, twórcze przedsięwzięcie z siedzibą w Mediolanie. Jej głównym medium stała się moda. W nowej marce Off-White łączy ideę streetwearu, luksusu, sztuki, muzyki oraz podróży, definiując ją jako - „szara strefa między czernią, a bielą, czyli kolor Off-White”. W roku 2016 Abloh nabiera rozpędu i wraz z Off-White, otwiera swój pierwszy sklep koncepcyjny w dzielnicy Aoyama w Tokio. Ciekawostką jest fakt, że w butiku znajduje się dystrybutor wody z kubkami z logo Off-White, które odwiedzający biorą za darmo i odsprzedają na rynku wtórnym. Rok później Virgil debiutuje ze swoją pierwszą kolekcją mebli Grey Area w Mediolanie. To początek powstawania elementów wystroju wnętrz spod szyldu Off-White. Znajdują się w nim krzesła, ławki i stoły, wykonane z połączenia żelaznej kraty ze skórzanymi poduszkami i blatami z marmuru Carrara. Kolejne przełomowe momenty to wspólne projekty z Nike i IKEA. Szczególnie w pamięci utkwiły kolekcje Nike x Off-White „The Ten” oraz Nike x Off-White „20”. „Przerysowane” projekty z charakterystycznymi, plastikowymi opaskami osiągają obecnie szalone sumy w obiegu wtórnym, a ich zdobycie w pierwszej sprzedaży graniczy z cudem. Szczytowym osiągnięciem Virgila okazało się objęcie sterów męskiej linii Louis Vuitton, której stał się dyrektorem artystycznym. Niestety zmarł przedwcześnie 28 listopada 2021 r. po walce z naczynio mięsakiem serca, rzadką postacią raka. Miał 41 lat [*]
„Dreams come true when you don’t sleep”
R.I.P Virgil Abloh