Z J.W. Foster and Sons w Reebok. O narodzinach angielskiej potęgi
Reebok to jeden z czołowych graczy na rynku obuwia sportowego. Ramię w ramię z gigantami takimi jak m.in. Puma, Nike i adidas wyznacza trendy oraz proponuje coraz nowsze, dużo bardziej zaawansowane pod względem technologicznym rozwiązania. Jak narodziła się marka kojarzona z prestiżem i genialną jakością? Cofnijmy się w czasie o… ponad 100 lat!
J.W Foster and Sons - rodzinny biznes o ogromnym potencjale
Historia marki sięga 1895 roku, co oznacza, że Reebok jest obecny na rynku od 124 lat! Wszystko zaczęło się bardzo banalnie. Mała rodzinna firma zarejestrowana pod nazwą J.W. Foster and Sons zajmuje się produkcją obuwia sportowego. Założycielem jest oczywiście ojciec, czyli głowa rodziny – Joseph B. Foster. Pod taką nazwą brytyjska marka funkcjonowała aż pół wieku, a jej obuwie cieszyło się ogromną popularnością. Najlepszym na to dowodem jest występ angielskich lekkoatletów w obuwiu tego brandu podczas Igrzysk Olimpijskich w 1924 roku. Mamy tu na myśli dwóch zawodników - Harolda Abrahamsa i Erica Lidella. Moment ten okazał się bardzo znaczący w dziejach Reeboka, ponieważ o biegaczach nakręcono popularny film „Rydwany ognia”.
Ridbok szary, czyli o tym, skąd się wzięła nazwa Reebok
W 1958 roku wnukowie J. K. Fostera postanowili założyć firmę obuwniczą, która ma towarzyszyć „J.W. Foster and Sons”. Jeffrey i Joseph (takie były imiona wnuków Fostera) nadali marce nazwę Merkury Sports. Niewiele później zdecydowali się na połączenie firm, co przy okazji zrodziło potrzebę znalezienia innej, bardziej chwytliwej nazwy. Wybór padł na Reebok. Co to oznacza i skąd ten pomysł? Przeglądając słownik, wnukowie Fostera natknęli się na charakterystyczną nazwę gatunku antylopy (ridboka szarego), która występuje w południowej Afryce.
O kamieniach milowych marki Reebok
Na to, jak dzisiaj wygląda oraz funkcjonuje marka Reebok, miały wpływ dwa wydarzenia. Za jednym z sukcesów stoi Paul Fireman, będący dystrybutorem akcesoriów sportowych na rynki zagraniczne. Rok 1979 okazał się dla marki przełomowym, ponieważ za sprawą wspomnianego wyżej dystrybutora, Reebok wkroczył na rynek amerykański. Krok ten okazał się absolutnym strzałem w dziesiątkę, ponieważ już po pierwszych dwóch latach działalności w USA, brand odnotował bardzo wysokie obroty (szacuje się, że była to kwota rzędu 1,5 miliona dolarów!). Drugim przełomowym momentem dla Reeboka był 1982 rok, kiedy do sprzedaży trafił pierwszy flagowy model tej marki - The Freestyle. Jak zapewne każdy się domyśla, od razu zyskał on ogromną popularność. Mowa tu o pierwszym modelu obuwia sportowego dla kobiet. Reebok doskonale wbił się w moment, gdy nastąpił prawdziwy boom na aerobik, rewolucjonizując tym samym branżę obuwniczą oraz fitnessową modę.
Reebok i jego dalsze kroki
Wraz z grupą amerykańskich inwestorów z Pentland Industries, Paul Fireman zdecydował się przejąć brand w 1984 roku, zakładając w Wielkiej Brytanii holding o nazwie Reebok International Limited. Rok później marka pojawiła się na giełdzie. W 1988 roku właściciele brandu „atakują” sportowców kolejnej dyscypliny, podbijając tym samym ich serca. Wybór padł na koszykówkę, która w tamtym czasie cieszyła się ogromną popularnością. Współpraca ze znanymi graczami basketu i pierwsze oryginalne buty koszykarskie Reebok Pump na półkach sklepowych okazały się… kolejną znakomitą decyzją właścicieli!
Kryzysy, przejęcia, kampanie i… powrót na scenę!
Lata 90. to czas kryzysu dla Reeboka. Wszystko to z uwagi na poważną konkurencję na rynku mody sportowej. Modele adidas oraz Nike cieszą się znacznie większą popularnością, przez co marka traci status numeru jeden wśród brandów sportowych. Nie oznacza to wcale, że Reebok osiadł na laurach i przestał się rozwijać. Wręcz przeciwnie! W 1994 roku pojawiła się kampania promująca tenisówki, które nie posiadają sznurówek, co wzbudziło ogromne zainteresowanie miłośników sportowego stylu. W 2000 roku Reebok stał się partnerem National Football League , a niemal rok później podjął współpracę z NBA. Dzięki temu brand zyskał prawo do produkcji oraz sprzedaży butów, strojów oraz innych akcesoriów sportowych dla drużyn. Zmiany przyniósł również rok 2002, gdy marka przedstawiła kolekcję Rbk inspirowaną lifestylem. W kampanii o podłożu kulturowym, łączącej w sobie muzykę, sport, modę, a nawet technologię zaangażowano największe gwiazdy rapu, a byli to Jay Z oraz 50 Cent! Kluczowym momentem dla Reeboka okazał się również rok 2006, a w zasadzie sam jego początek. Otóż 31 stycznia marka została oficjalnie przejęta przez jednego ze swoich największych rywali, a mianowicie - brand adidas. Pod kierownictwem niemieckiego giganta sława Reeboka powróciła na nowo, a wraz z nią kultowe modele butów oraz odzież sportowa.